Viorica Dăncilă

Lupt pentru o societate în care nimeni nu este lăsat în urmă!

Partidul Social Democrat

despre mine de ce candidez? un altfel de președinte
viziunea mea programul meu prezidențial Primele 100 zile la Cotroceni Pactul pentru bunăstare Un viitor pentru România Împreună. în Europa Parteneriatul pentru șanse egale România la feminin Securitate prin prosperitate
mesajul meu pentru toți românii pentru femeipentru antreprenoripentru familiipentru pensionaripentru tineripentru militaripentru medicipentru profesoripersoane vulnerabileromânii din diaspora
inima românească

programul meu pentru România

Candidatura mea pentru funcția de Președinte al României are în vedere așteptările și speranțele fiecărui român.

Este despre bunăstare pentru toți și creștere pentru România.


5 PRINCIPII de la care nu mă voi abate

1

Mediere

Mandatul meu va fi cel al Președintelui Mediator, care înțelege importanța echilibrului instituțional și a bunei funcționări a autorităților publice. Cred în instituția Președintelui ca liant între toate celelalte instituții ale statului român, precum și între stat și societate.
NU VOI BLOCA NICIODATĂ ACTIVITATEA GUVERNULUI SAU A PARLAMENTULUI, situație din care au întotdeauna de suferit cetățenii.

În mandatul meu, vor exista permanent consultări și dezbateri interinstituționale, pentru atingerea consensului și luarea celor mai bune decizii pentru țară.
2

Reformă

Mandatul meu va fi cel al Președintelui Reformator, care înțelege că Administrația Prezidențială are nevoie de o schimbare profundă a modului de acțiune și comunicare cu oamenii. Mă voi asigura că Administrația Prezidențială va funcționa 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Voi deschide porțile Palatului Cotroceni pentru toate forțele politice constructive, pentru presă, pentru tineri talentați și capabili care vor să schimbe lumea, pentru oamenii de cultură care ne reprezintă, pentru proiectele și sesizările societății civile.
PREȘEDINTELE TREBUIE SĂ REDEVINĂ UNUL AL TUTUROR ROMÂNILOR, ÎN ACORD ȘI ÎN DIALOG DIRECT CU TOȚI CEI PE CARE ÎI REPREZINTĂ.
3

Implicare

Am avut prea mult timp un Președinte spectator la Cotroceni, un Președinte care, din nepăsare și de teama neputinței, nu a realizat nimic pentru români și România în cei 5 ani de mandat. Am dovedit că nu mi-e frică de muncă și de asumare. Am fost în fruntea Guvernului și știu bine care sunt problemele țării și nevoile românilor. Și nu, eu nu am aroganța de a crede că voi fi un Președinte ideal, dar voi fi un Președinte mai bun decât predecesorii mei, pentru că îmi pasă de țara mea și muncesc pentru oameni.
NICIUN ROMÂN CARE VA BATE LA UȘA PALATULUI COTROCENI NU VA RĂMÂNE FĂRĂ RĂSPUNS SAU SPRIJIN DIN PARTEA MEA. ROMÂNIA ARE NEVOIE MAI MULT CA ORICÂND DE UN PREȘEDINTE IMPLICAT ȘI PREZENT!
4

Transparență

Mandatul meu va fi cel al Președintelui care asigură dialog, deschidere și transparență instituțională. Activitatea Președintelui va fi făcută publică pentru toți cetățenii. La fel și agenda Președintelui, deplasările externe și cheltuielile Administrației Prezidențiale, de care știm că s-a abuzat în ultimii 5 ani. Eu nu merg la Cotroceni pentru vacanțe, vizite și cheltuieli de protocol.
ÎN MANDATUL MEU, ACTIVITATEA ȘI DECIZIILE PREȘEDINTELUI VOR FI TRANSPARENTE, PENTRU A FI CUNOSCUTE DE FIECARE CETĂȚEAN.
5

Interes comun

Mandatul meu va fi cel al Președintelui pentru care interesul comun primează. Nu se pot face toate deodată, însă îmi asum să susțin orice proiect și orice cauză pe care o solicită românii. Voi cere consultări permanente cu societatea civilă și cu autoritățile și instituțiile statului român, pentru a găsi de fiecare dată acel numitor comun. Este democratic și, ca atare, obligatoriu ca voința majorității să fie cea care contează.
VOI SPRIJINI ÎNTOTDEAUNA VOINȚA ROMÂNILOR, VOINȚA MAJORITĂȚII!

10 PRIORITĂȚI ale mandatului meu prezidențial


1

Lucrez pentru o societate în care nimeni nu este lăsat în urmă!

Voi susține incluziunea socială reală: economică, culturală, socială. Costurile devin mai mari pentru societate dacă nu se intervine din timp cu programe de integrare și susținere, dacă nu există un consens politic pentru creșterea calității vieții tuturor românilor. Sărăcia și discriminarea tacită duc la izolare, depresie și abandon, cu costuri enorme pentru noi toți pe termen lung.

Atât timp cât un copil din mediul rural nu are o șansă reală de a termina o facultate, atât timp cât părinții nu-și pot crește copiii fără frica întreținerii, atât timp cât pensionarii își întrerup tratamentul pentru că nu le ajung banii, România nu este o țară în care putem vorbi, cinstit, despre viitor.

2

Toți românii trebuie să se bucure de progresul economic și dezvoltarea țării!

Voi promova performanța economică simultan cu dreptatea socială. Iar asta înseamnă o redistribuire echitabilă a prosperității și a oportunităților, incluzând grupurile sociale marginalizate sau vulnerabile.

Creșterea economică nu are sens dacă ea nu aduce bunăstare pentru toți. O ţară bogată cu oameni săraci este un non-sens. La fel ca în statele performante ale Uniunii Europene, românii merită o țară în care să locuiască şi să muncească, o garanție că aspirația la binele comun este un minim standard moral respectat de către toți actorii economici, sociali și politici.

✚ detalii

România are nevoie de proiecte ample și curajoase de infrastructură la nivel local și național care să asigure mobilitatea largă, participarea civică, accesul la cultură și la spațiul public. Voi susține deschiderea spre inovație și noi abordări, construite însă în jurul interesului și specificului național.

3

Nu voi negocia democrația, la nivel național, european sau internațional!

Este datoria mea, ca Președinte, să apăr și să promovez modele democratice autentice, atât în politica internă, cât și în cea internațională. Dincolo de justețea operațională, democrația implică solidaritate civică, toleranță reciprocă, absența prejudecăților, acceptarea diversităţii umane şi religioase. Respectul pentru drepturile cetăţeneşti, lupta pentru independența justiţiei şi pentru statul de drept, echilibrul puterilor în stat se bazează pe o societate civilă neîngrădită politic, o presă liberă şi puternică și pe cultivarea responsabilă a dialogului. Nu avem dreptul de a sacrifica nicio componentă din această definiție. ✚ detalii

Măsura unui stat este cetățeanul – respectarea drepturilor sale și, cu precădere, a deciziei sale exprimate prin vot. Am respins și voi respinge mereu orice apel la populism, orice derapaj totalitar, orice imixtiune a jucătorilor ilegitimi, fie ei interni sau externi, în procesul democratic.

4

Voi veghea la siguranța națională, ca prioritate absolută!

Voi insista ca siguranța economică - parte a siguranței naționale - să facă obiectul unei atenții sporite din partea tuturor instituțiilor responsabile.

Riscurile de securitate la adresa României trebuie întotdeauna tratate cu seriozitate și combătute sistematic. Vom face acest lucru în parteneriat cu aliații noștri din NATO, onorându-ne corespunzător obligațiile ce ne revin ca membru al Alianței.

În același timp, instituțiile care apără țara și cetățenii trebuie să fie puternice și eficiente, iar acest lucru înseamnă neutralitate politică absolută și alocare echilibrată de resurse în cadrul unui control civil serios și responsabil.

5

Cred într-o Românie care contează într-o Europă socială și o lume globalizată!

Este responsabilitatea noastră să identificăm și să valorificăm abordările câștigătoare în domenii cheie, precum: energie, transport, IT&C, agricultură sustenabilă, educație, mediu. Va fi rolul meu ca Președinte să asigur o dinamică pragmatică a relațiilor și schimburilor internaționale care au în centru aceste domenii cheie.

Competitivitatea României la nivel european și internațional trebuie să fie o prioritate absolută pentru toate forțele politice din țară. Orice măsuri sau politici adoptate în acest sens trebuie, însă, să se raporteze la interesul cetățeanului, să contracareze costurile sociale și discriminarea economică.

✚ detalii

Prin mandatul de succes al Președinției Consiliului Uniunii Europene, am demonstrat deja că România poate să-și asume rolul de mediator și lider regional, fiind o punte necesară și o sursă de bune practici în procesul de extindere a Uniunii Europene. Voi consolida această abordare proactivă în sfera relațiilor internaționale, punând accent pe aprofundarea parteneriatelor strategice la nivelul economiei și al transferului de capacități, prin atragerea de investiții în plan local și promovarea investitorilor români în țările partenere.

6

Susțin progresul și tratarea aprofundată a problemelor actuale și viitoare!

România a fost grav afectată și ținută pe loc de o tranziție prelungită și o abordare păguboasă a crizelor economice și sociale. Austeritatea forțată și ruperea economiei de planul social au fragmentat iresponsabil țara, au sabotat încrederea, solidaritatea și egalitatea de șanse.

Ne vom confrunta cu noi tranziții semnificative, cu impact profund social și economic: de la schimbările climatice la automatizarea muncii, de la îmbătrânirea populației la costurile sociale ale noii industrii și agriculturii verzi.

✚ detalii

Este inutil și iresponsabil să căutăm răspunsul la aceste probleme în trecut, trebuie să fim deschiși la inovație și abordări curajoase care pun specificul și interesul național pe primul loc.

7

Cred în politica externă făcută în beneficiul României și al românilor

Diplomația este cartea de vizită a României. Voi fi un Președinte care va schimba modelul politicii externe într-unul axat pe urmărirea interesului României și al românilor, cu rezultate concrete și fără beneficii de imagine personale.

Voi colabora cu diplomații români, în special - dar nu limitat la - țările care au încheiat parteneriate strategice cu România, pentru a oferi o susținere puternică în promovarea companiilor românești și a investitorilor străini interesați de intrarea sau extinderea afacerilor pe piața românească.

✚ detalii

Trăim într-o lume globalizată și într-un mediu economic internațional extrem de competitiv. Diplomația a depășit rolul de furnizor de securitate și de construire a unor relații externe puternice. Ea este astăzi un instrument important de promovare a dezvoltării economiei naționale.

Voi milita pentru o politică externă prin care România să își consolideze rolul în cadrul familiei europene. Voi acționa și în viitor, în calitate de Președinte, pentru dezvoltarea și aprofundarea relației speciale cu Statele Unite ale Americii, în virtutea Parteneriatului Strategic. România poate și trebuie să aibă un rol mai activ în susținerea parcursului democratic și pro-european al Republicii Moldova. România poate și trebuie să se implice activ în susținerea intereselor cetățenilor ei din alte state și, în actualul context internațional, al cetățenilor români din Marea Britanie.

Cu tact, dar ferm, România trebuie să iasă din stadiul de parte reprezentată în procesul de decizie european și să acceadă în cel de parte activă cu viziune și capacitate de a influența deciziile europene. România trebuie să redevină, înainte de orice, un partener serios și credibil în lume, să fie reprezentată de oameni competenți, implicați și determinați. România este astăzi o voce solitară în Uniunea Europeană. Este important să ne construim alianțe care să ne ajute să ne creștem forța de negociere și relevanța politică la nivel european.

8

Voi fi un președinte implicat al românilor de pretutindeni!

Românii din afara granițelor pot fi unul dintre pilonii centrali ai reconstrucției României.

Primul pas în această direcție este să-i ascultăm cu adevărat. Cunoștințele, experiența și energia lor sunt o plus-valoare care poate face România competitivă.

Agenda mea zilnică va include cel puțin o oră dedicată acestui subiect, iar orice deplasare internațională a mea sau a echipei mele va include întâlniri de lucru cu comunitățile de români.

✚ detalii

Unul dintre proiectele prioritare pe care le voi propune consultării publice este un recensământ detaliat al românilor care trăiesc în afara granițelor, incluzând cei peste jumătate de milion de copii născuți în străinătate.

Avem nevoie de o cercetare sinceră și lucidă a nevoilor, motivațiilor și aspirațiilor conaționalilor noștri, pentru a putea stabili cele mai bune căi de acțiune care ne pot păstra sau aduce împreună. Vorbim atât despre intervențiile urgente necesare pentru apărarea drepturilor și șanselor lor, cât și despre programe integrate pentru cei care vor să se întoarcă în țară.

9

Vom demonstra lumii că România este o gazdă bună și un partener de cuvânt!

Am demonstrat prin progresele instituționale și sociale din ultimii ani, prin performanțele culturale și creșterea economică, prin opțiunile clar pro-europene, că suntem o țară apropiată de inima Europei. Voi combate interesele celor care vor să ne păstreze într-o nedreaptă periferie, care vor o Românie închisă și izolată.

Am dovedit că România poate să găzduiască întâlniri internaționale la cel mai înalt nivel, că poate conduce negocieri și poate demara proiecte internaționale de amploare.

✚ detalii

Mă voi asigura că țara noastră se regăsește în circuitul întâlnirilor și dezbaterilor care contează în politica internațională, că orașele noastre vor deveni destinații pentru agenda politicienilor din întreaga Europă și din întreaga lume. Este o prioritate a mandatului meu să mă asigur că România va găzdui cel puțin o instituție oficială europeană de prestigiu, precum și organizații și parteneriate relevante în domeniul cercetării, educației și culturii.

10

Voi deschide Palatul Cotroceni și îl voi conecta cu țara

Am dovedit că nu mi-e frică de muncă. Voi asigura o activitate intensă în cadrul Administrației Prezidențiale și voi dispune o serie de măsuri care să permită gestionarea eficientă a oricărei probleme sesizate.

Văd instituția prezidențială ca pe o cameră de gardă, mereu deschisă pentru urgențele de care, din păcate, România nu duce lipsă.

Voi aduce lângă mine o echipă de experți și de profesioniști, oameni care vor să lucreze din toată inima pentru România. Mă voi înconjura de oameni care luptă pentru dreptate, nu de oameni care-mi dau dreptate.

✚ detalii

Voi fi un președinte care refuză să trăiască într-o anexă a unui muzeu, izolat de lucrurile care se întâmplă dincolo de zidurile Palatului Cotroceni. Voi deschide porțile pentru toate forțele politice constructive, pentru presă, pentru tineri talentați și capabili care vor să schimbe lumea, pentru oamenii de cultură care ne reprezintă, pentru proiectele și sesizările societății civile, pentru România care se deplasează cu metroul sau bicicleta, în baston sau în căruciorul cu rotile. Schimbarea pe care ne-o dorim toți trebuie să înceapă aici, pentru ca exemplul să fie preluat de către toate instituțiile statului român.


PARTENERIATUL MEU cu cetățenii români

Mă angajez în fața tuturor românilor să fiu un președinte care va respecta Constituția, un președinte deschis față de oameni, activ și transparent în exercitarea funcției.  În mandatul de Președinte al României, voi duce la îndeplinire următoarele: 

1 Voi începe demersurile din prima zi, pentru a renunța la imunitatea în fața legii, acordată Președintelui României. Un Președinte cinstit nu are nevoie de nicio imunitate. Consider că acest lucru e o datorie de onoare pentru mine, în condițiile în care actualul președinte a încălcat o promisiune similară făcută în urmă cu 5 ani. Cuvântul Președintelui trebuie să însemne ceva în România!
2 Voi respecta fiecare român, indiferent de vârstă, nivel de pregătire, opțiune politică, mediu de rezidență, origine etnică, religie sau meseria pe care o exercită. Consider acest lucru esențial pentru ca Președintele să poată reprezenta în mod convingător toți cetățenii și să fie factorul unificator în societate, acceptat ca mediator în orice situație care necesită implicarea sa.
3 Voi prezenta un raport de activitate, ori de câte ori voi fi invitată, în fața Parlamentului, instituție fundamentală a statului român, în care sunt reprezentați toți românii. Cred în modelul unui Președinte aflat într-un dialog robust cu instituțiile și angajat în colaborare dincolo de relațiile strict instituționale. Sunt convinsă că prezența mea periodică în Parlament va avea un rol în consolidarea democrației și va constitui un model de bună practică și pentru viitorii președinți ai țării.
4 Voi organiza trimestrial și ori de câte ori va fi necesar ședințele CSAT, iar în caz de criză le voi convoca în maxim 24 de ore. Trebuie ca Președintele să ia în mod constant decizii informate în materie de siguranță națională și apărare, iar acest lucru să aibă loc cât mai mult prin consultarea și cu colaborarea liderilor instituțiilor reprezentate în CSAT. Doresc o politică de securitate națională activă și preventivă, capabilă să vină cu răspunsuri și soluții care să anticipeze din timp riscurile.
5 Voi face cel puțin două vizite pe lună în teritoriu pentru a discuta direct cu cetățenii. De asemenea, voi avea întâlniri periodice cu cetățenii români din diaspora. Consider că discuțiile față în față cu cetățenii sunt cruciale pentru ca Președintele să aibă o imagine cât mai exactă a realităților din țară. Angrenat predominant în comunicarea cu factori instituționali, Președintele riscă – în absența unui dialog constant cu românii – să scape din vedere realități importante sau să evalueze incorect impactul activității instituțiilor asupra oamenilor obișnuiți.
6 Voi organiza trimestrial audiențe directe cu cetățenii României. Românii trebuie să aibă acces nemijlocit la Președintele lor, oamenii trebuie să se simtă ascultați la cel mai înalt nivel. Președintele nu poate fi preocupat doar de problemele de sistem; el trebuie să ia contact și cu problemele individuale ale oamenilor, pentru a înțelege mai bine ce trebuie schimbat în cadrul sistemelor pe care le poate influența. În același timp, audiențele directe îl ajută pe Președinte să simtă mai bine pulsul țării și să lupte mai mult pentru a aduce schimbările dorite de cetățeni.
7 Voi organiza periodic conferințe de presă, pentru a răspunde la întrebările reprezentanților mass-media și ai societății civile. Cred ferm că Președintele trebuie să răspundă în fața cetățenilor, ori de câte ori este solicitat, și să aducă în dezbatere soluțiile pentru rezolvarea problemelor ridicate de români. Nu există substitut pentru dialogul frecvent cu cetățenii. Dezbaterea este esența democrației, iar Președintele este dator să răspundă întrebărilor, punctelor de vedere diferite și criticilor din societate.
8 Pe tot parcursul mandatului, vilele de protocol dedicate Președintelui vor fi integrate într-un program dedicat copiilor orfani și săraci din România. Președintele NU va folosi vilele de protocol. Consider că funcția de Președinte vine cu îndatoriri, nu cu privilegii. Președintele trebuie să țină cu oamenii obișnuiți și cu cei defavorizați, nu să intre în categoria privilegiaților și să uite de cei cărora le datorează cel mai mare efort.
9 Biserica de la Cotroceni va fi deschisă publicului la fiecare slujbă începând de la preluarea mandatului. Acest lucru este o mărturie de credință pe care o consider obligatorie pentru mine. Un lăcaș de rugăciune trebuie să fie deschis credincioșilor, nu să fie cu circuit închis. Iar atunci când Președintele poate face bine, este dator să-l facă de îndată.
10 Pe durata mandatului meu de Președinte nu voi utiliza prerogativa grațierii decât pentru persoanele cu adevărat demne de compasiune. Cred în justiția română și cred că există suficiente instrumente în interiorul acestui sistem de justiție. Persoanele acuzate de fapte grave sau cele condamnate pentru fapte de corupție nu vor beneficia, sub nicio formă, de clemența prezidențială. Nimeni din interiorul clasei politice nu trebuie să spere într-o cale ușoară de izbăvire dacă a fost condamnat.

În cazul în care voi încălca oricare dintre principiile prevăzute, voi demisiona din funcție.


PLANUL DE LUCRU ca Președinte al României

Din prima zi de mandat, voi structura activitatea Președintelui pe baza eficienței în abordarea provocărilor pe termen lung cu care se confruntă România, având în același timp în vedere temele și riscurile curente. Scopul activității mele pe durata mandatului va fi să fortific România, astfel încât în cinci ani de zile să fie mai pregătită pentru a face față cu succes oricăror provocări.

Departamentele

Voi stabili la Palatul Cotroceni 8 departamente, care vor acoperi cele mai importante domenii de responsabilitate a Președintelui și ariile cheie de acțiune instituțională: Apărare Națională și Ordine Publică, Politică Internă și Relații Instituționale, Politică Externă și Relații cu Românii de Pretutindeni, Societate și Familie, Sănătate și Ecologie, Educație și Cultură, Justiție și Legislație și Economie și Antreprenoriat.

Fiecare dintre aceste departamente va fi condus de către un consilier prezidențial desemnat pe criterii clare, obiective, bazate pe profesionalism, astfel:

  • Studii de specialitate în domeniul respectiv, inclusiv doctorat
  • Experiență relevantă într-o instituție a statului român, într-o instituție internațională sau într-o organizație privată de succes în domeniul de activitate
  • Participarea la elaborarea de politici publice în aria de competență (sau de planuri de afaceri pentru cei proveniți din mediul privat), precum și în implementarea lor
  • Abilități manageriale dovedite prin ocuparea timp de cel puțin doi ani a unei funcții de conducere în domeniu
  • Publicarea a cel puțin a două cărți, studii, rapoarte sau articole de specialitate în aria de competență
  • Stăpânirea a cel puțin două limbi străine
  • Semnarea unui angajament de conduită personală ireproșabilă în cadrul Administrației Prezidențiale, sub sancțiunea pierderii funcției

Comisiile prezidențiale

Voi constitui în primul an de mandat 3 comisii prezidențiale care vor genera propuneri și soluții pentru: a) Demografia României, b) Competitivitatea Economică a României și c) Egalitatea de șanse și Meritocrația.

Propun aceste trei teme esențiale pentru viitorul României, pentru că sunt conștientă de riscurile uriașe pe termen lung: riscul scăderii dramatice a populației, riscul rămânerii în urmă față de celelalte state europene și riscul adâncirii inegalităților sociale generatoare de crize.

Aceste comisii vor lucra pe toată durata mandatului prezidențial. detalii

mecanica funcționării lor va presupune:
  • angrenarea specialiștilor din domeniu, reflectând diversitatea opiniilor științifice
  • implicarea tuturor instituțiilor în dezbatere pentru identificarea celor mai bune soluții (administrație centrală, județeană și locală, instituții europene)
  • implicarea cetățenilor și a actorilor sociali relevanți pentru problematica respectivă (companii, ONG-uri, sindicate, biserici, universități, institute de cercetare)
  • formularea de soluții concrete și de planuri coerente pentru operaționalizare
  • asumarea unor ținte politice clare, pentru atingerea cărora vor fi făcute eforturile instituționale și financiare corespunzătoare

Consens politic național în domenii cheie

În primele 3 luni de la preluarea mandatului voi organiza o întâlnire cu organizații reprezentative din societatea civilă și cu partidele politice parlamentare, pentru a stabili împreună un set de domenii cheie pentru a căror dezvoltare să construim un consens național.

Rolul meu ca Președinte va fi să facilitez consensul, căutând ca toate pozițiile să-și găsească reprezentarea cuvenită, astfel încât tot ceea ce facem să beneficieze de efortul fiecăruia dintre cei implicați.

Realizarea auditului organizațional

Este important ca organizarea viitoare a Administrației Prezidențiale să aibă la bază un audit al modului de funcționare actual al departamentelor și tuturor structurilor interne ale instituției. De prea mulți ani la acest nivel nu s-a produs nicio schimbare.

Lucrurile nu mai pot merge doar din reflex și inerție. Este necesar să identificăm unde putem face îmbunătățiri și să le implementăm. Un nou audit va fi realizat după primul an de mandat, pentru a vedea impactul măsurilor luate și necesitatea luării sau nu a unor noi măsuri.

Realizarea auditului resurselor umane

Excelenta pregătire profesională și înalta ținută morală trebuie să fie apanaje ale tuturor angajaților administrației prezidențiale, indiferent de gen, vârstă și domeniul de competență.

Oamenii de valoare trebuie recunoscuți, apreciați și promovați. Ei vor beneficia întotdeauna de sprijinul meu ca Președinte al României.

Administrația Prezidențială trebuie să fie un reper pentru tot mediul instituțional din punct de vedere al calității resurselor umane proprii.

Modificarea Regulamentului de organizare și funcționare

Accentul va fi pus pe debirocratizare și pe o mai mare deschidere către partenerii de dialog, inclusiv către cetățeni.

Se va introduce o echipă de permanență, formată din reprezentanți ai principalelor departamente, echipă capabilă să evalueze necesitatea și să ofere Administrației Prezidențiale și Președintelui capacitatea de a reacționa rapid la evoluții interne și externe cu relevanță ridicată.

Introducerea conceptului de ședință a Administrației Prezidențiale

În fiecare săptămână, va fi realizată cel puțin o ședință de lucru cu toți șefii de departamente din cadrul Administrației Prezidențiale, pe un tipar similar ședințelor de guvern, iar rezultatele acestor ședințe vor fi aduse la cunoștința publicului.

Rolul acestor ședințe va fi nu doar cel de informare a Președintelui pentru ca acesta să-și exercite rolul de coordonare a activității și proiectelor din cadrul fiecărui departament, ci și de prezentare în fața românilor a activității Președintelui României.

Constituirea Comitetului Consultativ al Administrației Prezidențiale

Din acest comitet onorific vor face parte reprezentanți ai Academiei Române și ai mediului universitar, ai mediului de afaceri și ai industriilor strategice, ai principalelor organizații sindicale, ai societății civile. Vor fi în total 30 de poziții, toate neremunerate. Comitetul se va reuni lunar sau oricând va fi nevoie, sub organizarea și coordonarea Consilierului Prezidențial pentru Economie.

În calitate de Președinte, voi participa la toate reuniunile comitetului și voi supune spre analiză diferite problematici pe teme de interes la zi pentru societatea românească.

Implementarea regulii "o cerere = o săptămână"

Orice solicitare de punct de vedere sau de răspuns va primi poziția Administrației Prezidențiale nu în termenul legal de 30 de zile, ci în maximum o săptămână.

Prin excepție, în cazul solicitărilor complexe, termenul va fi de maximum 10 zile.

Deschiderea de noi canale de comunicare cu cetățenii

Comunicarea Administrației Prezidențiale cu cetățenii va fi facilitată prin utilizarea de noi platforme de dialog: telefon verde, fereastră de dialog pe site-ul instituției și social media.

Consilierii prezidențiali vor susține prin rotație, o dată pe săptămână, un dialog live cu românii prin intermediul uneia dintre platformele menționate.

Crearea Săptămânii cetățeanului

Va avea loc de două ori pe an, în martie și în septembrie. Pe parcursul acestei perioade, porțile Palatului Cotroceni se vor deschide pentru toți vizitatorii.

În aceeași perioadă, Președintele va avea o agendă activă concentrată cât mai mult pe dialogul cu reprezentanți ai societății civile (mediul universitar, organizații neguvernamentale, sindicate etc).

Întâlnire săptămânală cu Prim-ministrul și întâlnire lunară cu Președinții Camerelor Parlamentului

Voi propune întâlniri de lucru cu Prim-ministrul și cu președinții Camerelor pentru a impulsiona buna colaborare instituțională pe teme de interes de pe agenda publică.

Stabilirea unui mecanism de colaborare cu Guvernul și Parlamentul României pe probleme de politică externă

Politica externă nu se desfășoară pe persoană fizică și în interes personal.

Voi propune constituirea unui grup interinstituțional Președinție-Guvern-Parlament, în cadrul căruia să se discute și să se agreeze o poziție / un mandat care să fie ulterior respectat de către toate părțile implicate.

O procedură clară de colaborare va fi convenită de către cele trei părți.

Discursul asupra stării națiunii

În prima săptămână din cadrul fiecăreia dintre cele două sesiuni ordinare anuale ale Parlamentului, voi prezenta în calitate de Președinte un discurs asupra stării națiunii.

El va sta la baza dialogului interinstituțional Președinție – Guvern – Parlament în vederea identificării și susținerii comune a celor mai bune soluții pe aspecte de interes național.

Modificarea structurii CSAT

Voi solicita Guvernului și Parlamentului să propună și să adopte un proiect de lege care să prevadă amendarea legii CSAT, astfel încât ministrul Mediului și ministrul Sănătății să devină membri ai Consiliului.

Sunt domenii de importanță deosebită și consider că acestea trebuie să se afle în atenția și dezbaterea CSAT.

Dragi români, vă aștept la vot!

Candidatul Partidului Social Democrat la funcția de Președinte al României